donderdag 28 juni 2012

Zien en gezien worden

In februari was ik met een paar vriendinnen naar de motorbeurs in Utrecht. Altijd leuk om naar beursaanbiedingen te snuffelen en je te vergapen aan motorfietsen die je in je stoutste dromen nooit zult kunnen kopen...
Bij de stand van de KNMV werden we aangesproken door een dame die vroeg of wij mee wilden werken aan een wetenschappelijk onderzoek van Bikesense, gezamenlijk uitgevoerd door de KNMV, SWOV en DHV. Met dit onderzoek willen ze meer te weten komen over hoe de motor in Nederland wordt gebruikt, welke situaties motorrijders tegenkomen op de weg en of het volgen van een Voortgezette Rijopleiding invloed heeft op het gedrag van de motorrijder.
Deelnemers aan het onderzoek maakten bovendien kans om kosteloos een VRO-Risico t.w.v. 237,50 euro te mogen volgen. Nou, daar hoefden de dames natuurlijk niet lang over na te denken!

Na het invullen van een uitgebreide vragenlijst op de beurs, werden we in maart opgeroepen in Waddinxveen voor de nulmeting van het onderzoek.
Samen met een instructeur moesten we een route van ruim een half uur rijden. Net als bij je rijles kreeg je via een 'oortje' aanwijzingen, maar in tegenstelling tot de rijles werd er daarnaast geen commentaar gegeven op je rijgedrag. De hele rit werd bovendien ook nog eens gefilmd.
Nou heb ik het idee dat ik best aardig kan rijden, maar als ik weet dat er de hele tijd iemand op me let, dan ga ik ineens hele rare dingen doen... Zo reed ik op een rotonde met verhoogde middenscheiding tot twee keer toe verkeerd en hoorde ik op de snelweg de aanwijzingen van de instructeur niet, waardoor ik finaal de door hem bedoelde afslag voorbij reed...
Toen we terugkwamen bij het trainingscentrum zei de instructeur alleen maar: "ik hoop dat je de goede envelop trekt..." Middels het trekken van een envelop uit een grote doos werd namelijk bepaald welke groep 'ingeloot' was voor de VRO-training en welke groep 'uitgeloot' was en zo de controlegroep voor het onderzoek zou vormen.
Het geluk was me goed gezind en ik werd ingeloot voor deelname aan de training!


Op 28 juni reed ik in alle vroegte naar Waddinxveen voor de Voortgezette Rijopleiding VRO-R, waarbij de R dus staat voor Risico.
We werden opgewacht door Richard en Gerard, twee instructeurs van de KNMV. Zij legden uit dat het doel van deze training is om je bewust te maken van de risico's die je als motorrijder tegen kunt komen. Door deze bewustwording ben je in staat om risicovolle situaties eerder te herkennen, waardoor je je rijgedrag kunt aanpassen.
De volgorde is dus: herkennen - analyseren - oplossing bedenken - uitvoeren - evalueren. En dat allemaal gewoon tijdens het rijden en vaak ook nog slechts in een fractie van een seconde...

Hoe je risico's ervaart is deels subjectief; de één heeft een grotere risicoperceptie dan de ander. Verder spelen factoren als leeftijd, rijervaring, levensstijl en voertuigbeheersing een rol.
In veel verkeerssituaties doe je bovendien aannames: die auto zal vast wel stoppen, die fietser gaat rechtdoor, ik zit op de rotonde, dus ik heb voorrang, etc of geef je de regie uit handen, waardoor er ook risico's kunnen ontstaan.

Na deze portie theorie gingen we de weg op. Een rit van ruim een half uur door de bebouwde kom, over de provinciale weg en een stuk over de snelweg. Onderweg werd er wederom gefilmd en maakten we af en toe en stop om te luisteren naar uitleg en toelichting van de instructeur.


Terug in het trainingscentrum werden de opnames bekeken en onderling van het nodige commentaar voorzien. Alleen opbouwende kritiek natuurlijk... ;-)
We constateerden allemaal dat we tijdens het rijden een aantal zaken totaal over het hoofd hadden gezien, zoals een voetgangersoversteekbord met een fluorgele rand, drie verkeersspiegels en bomen langs de weg. Hoe hebben we die nou niet kunnen zien...??

Na de lunch en nog een stukje algemene theorie gingen we de weg weer op voor de tweede rit. Dezelfde rit als 's ochtends, maar nu met toepassing van de opgedane kennis. Wát een verschil!
Waar we 's ochtends nog als makke schaapjes in baksteenformatie achter elkaar aan reden, zochten we nu individueel naar onze beste en veiligste positie op de weg. En door nóg verder vooruit te kijken en gebruik te maken van doorkijkjes in het landschap, zagen we auto's, vrachtwagens en ander verkeer op zijwegen nog eerder aankomen en konden we er bijna een sport van maken om een rotonde te naderen zonder je voet aan de grond te zetten!

Ik heb veel geleerd in deze VRO-R training en ik hoop dat deze manier van kijken en risico-analyseren op een gegeven moment een automatisme zal worden. Ik ga er zéker mijn best voor doen!
En sparen voor de andere VRO-opleidingen...
Maar éérst de Bonneville!

3 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar allemaal, zouden alle motorrijders moeten doen. Die voortgezette rijopleidingen zijn zó goed om te doen. Dat wordt nog wat met jou, zelfs nog eens met je steppies aan de grond??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wie weet Ton!
      Binnenkort staan er in ieder geval nog twee lekkere motortochtjes op de planning: Ardennen en Eifel. Volop kans om alles wat ik heb geleerd in de praktijk te brengen!

      Verwijderen
  2. Was ik blij dat ik donderdag in Rotterdam werkte en niet in Waddinxveen!
    groetjes
    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen