maandag 9 december 2013

Maandagmorgenblues

Ik had weer een mooie stunt vanmorgen.
Na alle standaard rompslomp (hoes van de motor, kettingslot eraf, schijfremslot eraf, oordoppen in, rugzak om, handschoenen aan, helm op, "shit, de sleutel zit nog in m'n jaszak", handschoenen weer uit, sleutel in het contact, handschoenen weer aan, pffff...) wilde ik de Honda van de middenbok af duwen. Dát had ik gedacht! Geen beweging in te krijgen...
Nog een poging, nog een poging, grrrrr... nóg een poging... Nope! Geen beweging in te krijgen. Het leek wel alsof de bok geblokkeerd was.
Ik op mijn knieën op straat om onder de motor kijken. Maar ja, het was 7 uur 's ochtends, nog pikkedonker, dus ik zag natuurlijk geen moer. Bovendien had ik eigenlijk ook geen idee waar ik precies naar moest kijken.

Zucht... handschoenen weer uit, helm af, rugzak af, terug naar binnen. Daar vloekend op zoek naar een zaklamp. Weer terug buiten erachter komen dat de batterijen van de zaklamp leeg zijn en dán bedenken dat er natuurlijk ook gewoon een zaklampfunctie op je iPhone zit (ooohwww...)
Ik plat op mijn buik midden op straat, maar nog steeds niks te zien.
Na veel getrek en geduw - en een telefoontje naar collega Leo die op afstand natuurlijk ook niet veel kon doen - kwam ik op het idee om het voorwiel eens wat beter te bekijken. En wat bleek: niet de middenbok was de boosdoener, maar de voorste remklauw zat vast. Muurvast... Houston, we've got a problem...

Van mijn hulptroepen op afstand krijg ik de tip om met een schroevendraaier de remklauw los te wrikken. Euhhh... tuurlijk joh, maar wáár moet ik in godesnaam die schroevendraaier precies tussen steken? Op goed geluk prutste ik wat met de schroevendraaier, maar de remklauw zat vast en was van plan dat voorlopig ook te blijven zitten.
Even overwoog ik om de pechhulp te bellen, maar die had ik eerder dit jaar al een paar keer nodig gehad, dus daar had ik m'n credits al verspeeld. Bovendien mag je maar voor twee verschillende voertuigen pechhulp inschakelen en aangezien ik me dit jaar de trotse eigenaar mocht noemen van een Yamaha XS750, een Daihatsu Charade, een Triumph Bonneville én een Honda NTV650 ging die vlieger dus ook niet op.
Net toen ik op het punt stond om het bijltje erbij neer te gooien, kwam er een buurman naar buiten. Toevallig eentje die zelf ook motor rijdt. En ondanks dat hij eigenlijk heel veel haast had, wilde hij toch wel even kijken naar de rem. "Wacht," zei hij, "dan zet ik 'm eerst even van de bok." "Euhhh, ja, maar dat is nou juist het hele probleem!" zei ik. Voordat ik nog meer kon zeggen, was hij al opgestapt en ramde hij mijn motor met volle kracht naar voren, waarbij de rem in één beweging los schoot. Ik stond erbij en keek ernaar...

Met een rood hoofd en veel te laat reed ik vervolgens naar Delft. De schroevendraaier stak ik voor de zekerheid toch ook nog maar even in m'n rugzak.

2 opmerkingen:

  1. Tijdens de lunchpauze heeft collega Leo me natuurlijk meteen uitgelegd waar ik die schroevendraaier tussen de remklauw had moeten steken, dus als het ooit nog een keer gebeurt, dan weet ik wat me te doen staat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, ja dat is dan ook weer wat! Fijn dat alles toch goed is gekomen en de volgende keer bel je gewoon aan bij je buurman ;-)

    BeantwoordenVerwijderen